Ἕνας μεγάλος Ἱεράρχης ἔφυγε...
Τὴν 13ην Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ. [2006] ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον ὁ πoλιὸς Γέρων Ἐφέσου κυρὸς Χρυσόστομος, ἕνας ἐκ τῶν πλέον διακεκριμένων Ἱεραρχῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου καὶ ἐνεργὸν μέλος εἰς τὰ δρώμενα μεγάλων καὶ ἱστορικῶν στιγμῶν τοῦ Φαναρίου. Μία γεραρὰ μορφὴ ἱεράρχου, τῆς μακρᾶς παραδόσεως τῶν Φαναριωτῶν.
Ὁ μακαριστὸς Γέρων Ἐφέσου (κατὰ κόσμον Αἰμίλιος Κωνσταντινίδης) ἐγεννήθη εἰς τὴν Χρυσούπολιν (Σκούταρι) τὴν 28ην Μαρτίου 1921. Ἔλαβε τὰ ἐγκύκλια γράμματα εἰς τὴν Ἀστικὴν Σχολὴν τῆς γενέτειράς του, τὶς λυκειακὲς σπουδὲς εἰς τὴν Μεγάλην τοῦ Γένους Σχολὴν καὶ τὴν Ἱερὰν ἐπιστήμην εἰς τὴν Θεολογικὴν Σχολὴν τῆς Χάλκης, ἀπὸ τὴν ὁποίαν ἀπεφοίτησε μὲ βαθμὸ ἄριστα τὸ ἔτος 1941.
Τὸ ἔτος 1940 ἐχειροτονήθη διάκονος καὶ ἔλαβε τὸ ὄνομα τοῦ γέροντος καὶ προστάτου του Μητροπολίτου Νεοκαισαρείας Χρυσοστόμου (Κορωναίου).
Κατὰ τὰ ἔτη 1941-1946 ὑπηρέτησεν ὡς διάκονος εἰς τὸν ῾Ι. Ναὸν τῶν Ἁγίων Κωνσταντίνου καὶ Ἑλένης Σταυροδρομίου καὶ ὡς Γραμματεὺς καὶ Βιβλιοφύλαξ τῆς Σχολῆς τῆς Χάλκης. Εἰς τὴν συνέχειαν διωρίσθη Διευθυντὴς τοῦ Γραφείου Τύπου τοῦ Πατριαρχείου καὶ Διευθυντὴς συντάξεως τοῦ περιοδικοῦ «Ὀρθοδοξία». Συνεπλήρωσε τὶς σπουδές του εἰς τὴν ῾Ρώμην καὶ τὸ Στρασβοῦργον, ὅπου ἀνεκηρύχθη ἀριστοῦχος Διδάκτωρ Ἀνατολικῶν Ἐπιστημῶν καὶ Διδάκτωρ Συστηματικῆς Θεολογίας. Μετὰ τὴν ἐπιστροφήν του εἰς τὴν Πόλιν διωρίσθη, τὸν Ὀκτώβριον τοῦ 1951, καθηγητὴς εἰς τὴν Θεολογικὴν Σχολὴν τῆς Χάλκης. Εἰς τὴν Σχολὴν ἐδίδαξε τὴν Δογματικήν, τὴν Ἱστορίαν τῶν Δογμάτων καὶ τὴν Χριστιανικὴν Ἀρχαιολογίαν μέχρι τῆς ἀναστολῆς τῆς λειτουργίας της (Ἰούνιος 1971).
Τὴν 5ην/3/1961 ἐχειροτονήθη ἀπὸ τὸν Οἰκουμενικὸν Πατριάρχην Ἀθηναγόραν Μητροπολίτης Μύρων, τίτλον τὸν ὁποῖον ἔφερε μέχρι τῆς ἐκλογῆς του (10.12.1991) εἰς τὴν τιμητικὴν θέσιν τοῦ Γέροντος Μητροπολίτου Ἐφέσου.
Ὁ μακαριστὸς ἱεράρχης ἦτο γνώστης, ἐκτὸς της μητρικῆς του γλώσσης, τῆς Τουρκικῆς, τῆς Ἀγγλικῆς, τῆς Γαλλικῆς, τῆς Γερμανικῆς, τῆς Ἰταλικῆς καὶ τῆς Λατινικῆς. Πολυάριθμες ἦσαν οἱ συμμετοχές του εἰς διορθόδοξα καὶ διαχριστιανικὰ διεθνῆ συνέδρια ὡς ἐκπροσώπου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ἐνῷ παραλλήλως εἶχε ὁρισθῆ Πρόεδρος τῶν Συνοδικῶν Ἐπιτροπῶν ἐπί:
– τῶν Διορθοδόξων Ζητημάτων,
– τῶν Διαχριστιανικῶν Ζητημάτων,
– τοῦ Διαλόγου μὲ τὴν ῾Ρωμαιοκαθολικὴν Ἐκκλησίαν,
– τῶν Θεολογικῶν Μελετῶν, καὶ
– τοῦ Διαλόγου μὲ τὶς Προχαλκηδόνιες Ἐκκλησίες.
Ἡ διδασκαλία καὶ ἡ συγγραφὴ τὸν ἀπησχόλησαν μέχρι τῶν τελευταίων μηνῶν τῆς ἐπιγείου ζωῆς του. Ἐδίδαξε σὲ πολλὲς Θεολογικὲς Σχολὲς τοῦ ἐσωτερικοῦ καὶ τοῦ ἐξωτερικοῦ (Θεσσαλονίκης, Ἐλσιγκίου κ.ἄ., καὶ –μέχρι πρὸ τῆς ἀσθενείας του– εἰς τὸ Μεταπτυχιακὸν Ἰνστιτοῦτον τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Γενεύης). Ἀνεκηρύχθη Διδάκτωρ, τιμῆς ἕνεκεν, σὲ πολλὲς Σχολὲς καὶ ἄφησε πλούσιον συγγραφικὸν ἔργον.
Ἀπὸ τοῦ ἔτους 1983 ὠργάνωσε τὸ κατ’ ἔτος συγκαλούμενον εἰς τὴν Ἀττάλειαν Διεθνὲς Συνέδριον εἰς μνήμην τοῦ Ἁγίου Νικολάου καὶ τὸ Προσκύνημα μετὰ Θ. Λειτουργίας, εἰς τὴν Βασιλικὴν τοῦ ῾Αγ. Νικολάου εἰς τὰ Μύρα τῆς Λυκίας.
Ἦτο ἀντεπιστέλλον μέλος τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν καὶ τακτικὸν μέλος τοῦ Φιλολογικοῦ Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ».
Ὁ μακαριστὸς Γέρων Ἐφέσου ἦτο μία ξεχωριστὴ προσωπικότης τοῦ Φαναρίου. Εἶχε δὲ τὴν τύχην νὰ ὑπηρετήσῃ, ἀμέσως μετὰ τὴν ἐπιστροφήν Του ἀπὸ τὶς σπουδές, τὴν Μητέρα Ἐκκλησία σὲ περίοδον, κατὰ τὴν ὁποίαν εἰς τὸ Φανάρι κυριαρχοῦσαν μεγάλες καὶ ἰσχυρὲς προσωπικότητες, ὅπως ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Ἀθηναγόρας, ὁ Νεοκαισαρείας Χρυσόστομος Κορωναῖος, ὁ Χαλδίας Κύριλλος, ὁ Σάρδεων Μάξιμος κ.ἄ. Ἀπὸ αὐτοὺς ἐδιδάχθη τὴν ἀξίαν τοῦ Θεολογικοῦ Διαλόγου καὶ τῆς ἐκκλησιαστικῆς διπλωματίας, εἰς τὰ ὁποῖα διεκρίθη κατὰ τὶς ἑπόμενες δεκαετίες.
Δύο στοιχεῖα χαρακτηρίζουν τὴν προσωπικότητά του, ἡ διδασκαλία τῆς Θεολογίας καὶ ἡ διακονία τοῦ εἰς τὸν Οἰκουμενικὸν Θρόνον.
Ὁ θεολογικὸς λόγος του διακρινόταν γιὰ τὴν γλαφυρότητα, τὴν συστηματικότητα, τὴν ἁγιογραφικὴ καὶ πατερικὴ τεκμηρίωση –χωρὶς ἐπιτηδεύσεις καὶ ῥητορικὰ σχήματα–, τὴν δωρικὴ λιτότητα καὶ τὴν λακωνικὴ δεινότητα.
Εἶναι πανθομολογουμένη ἀπὸ ὅλους τοὺς συμμετέχοντες εἰς τοὺς πανορθόδοξους καὶ διαχριστιανικοὺς διαλόγους ἡ καίρια καὶ θεολογικὴ βαθυστόχαστη σκέψις του, ἔτσι ὥστε νὰ καθιερωθῇ ὡς ἕνας ἐκ τῶν μεγαλυτέρων συγχρόνων συστηματικῶν θεολόγων καὶ δὴ δογματολόγων.
Ἡ ἰδιότης του αὐτὴ τὸν κατέστησε ὡς τὸν κατ᾿ ἐξοχὴν ἰθύνοντα νοῦν εἰς τοὺς Πανορθοδόξους καὶ Διαχριστιανικοὺς Διαλόγους, τῶν ὁποίων τὸ Οἰκουμενικὸν Πατριαρχεῖον εἶχε τὴν εὐθύνην, καθὼς καὶ εἰς τὶς πολυάριθμες ἐπιτροπές, οἱ ὁποῖες καθώρισαν τὴν πορείαν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου εἰς τὸν σύγχρονον κόσμον.
Ἀξίωμά του καθ’ ὅλην τὴν διάρκειαν τῆς ζωῆς του τὰ δίκαια τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας. Ὁ ἴδιος ἔγραφε εἰς τὴν εἰσαγωγὴν τοῦ πεντατόμου συγγραφικοῦ ἔργου του «ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΚΑΤΟΨΕΙΣ»:
«Εἶμαι κληρικὸς –διδάσκαλος καὶ ἱεράρχης– τῆς Μ.τ.Χ.Ε., καὶ αὐτὸ σημαίνει ὅτι εἶμαι τεταγμένος στὴν γραμμὴ καὶ στὶς θέσεις τῆς Ἐκκλησίας μου. Ὅλοι ἐμεῖς σ’ αὐτὴν ὀφείλουμε τὸ ὅ, τι εἴμαστε. Διότι “ὑπὸ τὰς πτέρυγάς” της, ὡς “νεοσσοί”, μορφωθήκαμε, ἀναδειχθήκαμε καὶ τελικὰ στρατευθήκαμε, γιὰ νὰ γίνουμε οἱ “ἀγγελεῖς” τοῦ μηνύματός της πρὸς τοὺς ἔσω καὶ τοὺς ἔξω.
Σ’ αὐτὴν τὴν γραμμὴ καὶ μὲ τέτοια τοποθέτηση, ἡ προσφορὰ –ἡ ὁποιαδήποτε προσφορά, μεγάλη ἢ μικρὴ– εἶναι ἡ ἐλάχιστη δυνατὴ «ἀντιπελάργησις» πρὸς τὴν μάνα, τὴν Μητέρα Ἐκκλησία, καὶ φυσικὰ ἡ καλοπροαίρετη ἀναγνώριση τῆς προσφορᾶς αὐτῆς ἀπὸ μέρους ἐκείνης εἶναι τὸ πολυτιμότερο “ἀντίδωρον” γιὰ τὸν καθένα μας».
Κατὰ τὴν προάσπιση τῶν δικαίων τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου εἰς ὅλες τὶς κρίσεις μὲ τὶς ἄλλες Ἐκκλησίες καὶ Πατριαρχεῖα ἐφαίνετο ἡ διπλωματικὴ δεινότης του. Ψύχραιμος συνομιλητὴς στὸ τραπέζι τῶν διαπραγματεύσεων ἀφήνει τὴν ἄλλη πλευρὰ νὰ «ἐκτίθεται». Καὶ ὅπως σημειώνεται στὴν ἐφημερίδα «Τὸ Βῆμα» (27.11.2004)· «Ὁ ἴδιος, πάντα ἀτάραχος, διαβάζει τὰ κείμενα λέξη πρὸς λέξη, μάχεται γιὰ τὸ ποῦ καὶ πῶς πρέπει νὰ μποῦν τὰ κόμματα καὶ οἱ τελεῖες. Κάποιοι θὰ μποροῦσαν νὰ τὸν χαρακτηρίσουν σχολαστικό, ὅμως πολλὲς φορὲς οἱ συνομιλητές του ἀνακάλυψαν, ἐκ τῶν ὑστέρων βέβαια, ὅτι κερδίζει τὶς μάχες, ἐπειδὴ πίσω ἀπὸ τὶς λέξεις μπορεῖ νὰ κρύβει θέσεις καὶ συμπεράσματα ποὺ μὲ τὴν πρώτη ματιὰ δὲν φαίνονται».
Πολυγραφώτατος (ἔγραφε ἀκόμα καὶ κατὰ τὴν διάρκεια τῆς ἀσθενείας του εἰς τὸ Νοσοκομεῖον), ἄφησε πολλὲς ἐργασίες δημοσιευμένες σὲ ἐπιστημονικὰ περιοδικά. Κορυφαῖον ἔργον του τὸ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΚΑΤΟΨΕΙΣ» σὲ 4 τόμους καὶ ἓν συμπληρωματικὸν μὲ τίτλον «ΤΑΔΕ ΛΕΓΕΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΣ ΑΜΒΩΝ». Ἐπίσης τὰ βιβλία «Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΤΩΝ ΕΤΕΡΟΔΟΞΩΝ» καὶ «ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ καὶ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΑΙ ἀπὸ τὸ 1923 ἕως σήμερα».
Στοιχεῖα μὲ ἰδιαίτερη σημασία καὶ βαρύτητα εἰς τὶς ἐργασίες τοῦ Γέροντος Ἐφέσου εἶναι οἱ βασικὲς θεολογικὲς ἀρχές· δηλαδὴ ἡ θεολογικὴ διαλεκτική, ὁ παραδοσιακὸς τρόπος ἀναφορᾶς εἰς τὶς πηγὲς καὶ κατ’ ἐπέκταση θεολογικὴ σκέψις, θεολογικὸς συλλογισμός, θεολογικὴ μέθοδος καὶ θεολογικὴ τεκμηρίωσις.
Εἶναι ἀξιοσημείωτο νὰ ἀναφέρουμε πὼς ὁ ἴδιος εἰς τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ ἔργου του «ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΚΑΤΟΨΕΙΣ» θέτει ὡρισμένα κεφαλαιώδη καὶ ἀταλάντευτα γνωρίσματα γιὰ κάθε ὀρθόδοξο θεολόγο:
«Πρῶτα παρ’ ὅλα, πρέπει νὰ ὑπάρχει καὶ νὰ διαφαίνεται, κάτω ἀπὸ τὶς γραμμὲς τοῦ κάθε κειμένου, σαφὴς ἡ ὀφειλετικὴ προσήλωσις στὴν παράδοση καὶ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας. Δεύτερον, πρέπει νὰ εἶναι δεδομένη ἡ τίμια πρόθεση τοῦ γράφοντος, ὅτι θέλει νὰ ἐξασφαλίσει μία σύγχρονη ἀλλὰ καὶ σωστή, ὅσο εἶναι δυνατόν, πληροφόρηση τοῦ κάθε πιστοῦ, γιὰ μία ἀνάλογη, στὴ συνέχεια, τοποθέτησή του στὰ διάφορα θέματα, τὰ ὁποῖα ἀπασχολοῦν τὴν ἐκκλησία του καὶ τὸν ἴδιο.
Καὶ τρίτον, νὰ μὴ ὑστερεῖ ὁ γράφων σὲ συνέπεια, ὑπευθυνότητα καὶ ἀξιοπιστία, ὥστε νὰ πείθει τὸν ἀναγνώστη του, τὸν πιστεύοντα, τὸν καλῆς προθέσεως ἀναγνώστη του – ὅτι ἐκφράζει ἀνόθευτες θέσεις καὶ ἀλήθειες καὶ ὅτι σὲ καμμία περίπτωση δὲν ἀντιφάσκει πρὸς τὸν ἑαυτό του, κάτι ποὺ τὸ λέγει κατὰ τρόπον πολὺ ἐκφραστικό, τὸ γνωστὸ ρητό:
“Δάσκαλε ποὺ δίδασκες...” (ὁπωσδήποτε καὶ ἂν ἐκλάβει κανεὶς τὸ ῥητὸ αὐτό, εἴτε κυριολεκτικὰ εἴτε μεταφορικά)».
Ἄνθρωπος τοῦ μέτρου εἰς τὴν προσωπικὴν ζωήν του ἀλλὰ καὶ αὐτὴν τῆς Ἐκκλησίας, ἔδινε τὸ παράδειγμα εἰς τοὺς νεωτέρους γιὰ τὸ πῶς πρέπει νὰ πολιτεύωνται ἐντὸς καὶ ἐκτὸς Ἐκκλησίας. Ἄρχοντας μ’ ὅλη τὴν σημασία τοῦ ὅρου, ἐπεβάλλετο μὲ τὴν παρουσία του καὶ τὴν εὐγένειά του καὶ προκαλοῦσε τὸν σεβασμὸ καὶ τὴν ἐκτίμηση ὅλων ὅσων ἦσαν ὑποχρεωμένοι, κατὰ ἕνα τρόπο, νὰ συνεργάζωνται μαζί Του.
Μὲ τὴν εὐκαιρία αὐτοῦ του μνημοσύνου ἂς ἐπιτραπεῖ εἰς τὸν γράφοντα νὰ ἀναφερθεῖ στὴν προσωπικὴ σχέση του μὲ τὸν μακαριστὸ Γέροντα, ἡ ὁποία ἄρχισε μέσα ἀπὸ τὶς ψυχρὲς τραπεζικὲς ἐργασίες καὶ ἐξελίχθη σὲ θερμὴ φιλικὴ σχέση. Μία σχέση τὴν ὁποία ὁ μακαριστὸς σηματοδότησε μὲ μία κίνησή του συγκαταλέγοντάς τον ἀνάμεσα εἰς τοὺς φίλους του. Μόνον συγκίνηση προκαλεῖ ἡ ἐνθύμηση τῆς στιγμῆς τῆς ἰδιόχειρης ἀφιέρωσής του πρὸς τὸν γράφοντα εἰς τὸν Α΄ τόμο τῶν «ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΤΟΨΕΩΝ».
Ἄρχισε νὰ γράφει· «Στὸν ἐκλεκτὸ φίλο...»
Σταμάτησε τὸ γράψιμο. «Μοῦ ἐπιτρέπεις νὰ σὲ θεωρῶ φίλο μου;» ἀπευθύνεται στὸν ἐμβρόντητο –καὶ δικαίως– ὑποσημειούμενον.
«Μά, Γέροντα», τόλμησε νὰ ἀντιτείνει.
Μὲ μία κίνηση ποὺ ἐννοοῦσε πολλὰ ἔδωσε τέλος στὶς ἀντιρρήσεις.
Αὐτὸς ἦταν ὁ Γέρων Ἐφέσου. ΜΕΓΑΛΟΣ!
Μὲ τὴν ἐκδημία του ἡ Ἱερὰ Ἐπιστήμη στερήθηκε ἕναν ἀκούραστο ἐργάτη της. Ὁ Οἰκουμενικὸς Θρόνος ἕναν σπουδαῖο καὶ πιστὸ διάκονό του καὶ ὁ γράφων ἕναν Μεγάλο Φίλο. Τέλος δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι ὡς ἐπιτάφιο ἐπίγραμμα ἐπέλεξε τὴν ῥήση τοῦ Ἀποστόλου Παύλου «ἐμοὶ τὸ ζῆν Χριστός, καὶ τὸ ἀποθανεῖν κέρδος» (Φιλιπ. 1,21). Μία φράση ἡ ὁποία συνοψίζει ὅλο τὸ νόημα τῆς ἐπιγείου ζωῆς του.
Ἂς εἶναι αἰωνία ἡ μνήμη του.
Χρῆστος ᾿Ι. Δρούγκας
Ἀθῆναι 13.11.2006
Μνήμη ῾Αγ. Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου
ΠΗΓΗ : http://www.symbole.gr/chrtoms/chpb/efchk/612-efchdr
῾Η χειροτονία του εἰς ἐπίσκοπον (ἠχογραφήσεις)
᾿Αρχεῖον ἠχογραφήσεων καὶ ἐκκλησιαστικῶν ὕμνων Δ.Α.
Χειροτονία ἀρχιερέως 5 μαρτίου 1961, Φανάρι, Θρασύβουλος Στανίτσας καὶ Νικόλαος Δανιηλίδης. (ψηφιοποίησις Δ.Α.)
᾿Απὸ τὸ προσωπικὸν ἀρχεῖον τοῦ μακαριστοῦ μητροπολίτου ᾿Εφέσου κυροῦ Χρυσοστόμου Κωνσταντινίδη (τοῦ ἀπὸ Μύρων) ἀποσπάσματα ἐκ τῆς ἀκολουθίας τῆς εἰς ἐπίσκοπον χειροτονίας του (εἶχε ἐκλεγῆ μητροπολίτης Μύρων) στὸν πατριαρχικὸ ναὸ τοῦ ἁγίου Γεωργίου στὸ Φανάρι, κατὰ κυριακὴ β΄ τῶν νηστειῶν 5 μαρτίου 1961. τὴν χειροτονία τέλεσε ὁ πατριάρχης ᾿Αθηναγόρας (ἀκούγεται σὲ κάποια σημεῖα). ψάλλουν δεξιὰ ὁ Θρασύβουλος Στανίτσας καὶ ἀριστερὰ ὁ Νικόλαος Δανιηλίδης μὲ πλήρεις τοὺς πατριαρχικοὺς χορούς. σημειωτέον ὅτι στὴν ἠχογράφησι αὐτὴ ὁ Θρ. Στανίτσας εἶναι ἀκόμη τοποτηρητὴς τῆς πρωτοψαλτίας καὶ ὁ Ν. Δανιηλίδης ἀντιστοίχως τοποτηρητὴς τῆς λαμπαδαρίας, διότι οἱ χειροθεσίες των ἔγιναν τὴν ἑπόμενη κυριακὴ τῆς σταυροπροσκυνήσεως. ἡ φωνοταινία μὲ τὰ ἠχογραφημένα ἀποσπάσματα εἶχε δοθῆ ὡς δῶρον ἕνεκα φιλίας ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν ἱεράρχη στὸν κ. Χρῖστο Δρούγκα (βλέπε φωτογραφίες), ὁ ὁποῖος τὴν παρεχώρησε γιὰ δημοσίευσι στὴν ἱστοσελίδα τῆς Συμβολῆς στὰ πλαίσια τοῦ ἀφιερώματος γιὰ τὸν μακαριστὸ μητροπολίτη ᾿Εφέσου. σύμφωνα μὲ ἐνημέρωσι τοῦ κ. Χρ. Δρούγκα ἀποσπάσματα ἀπὸ τὴν ἴδια ἀκολουθία εἶχαν ἐκδοθῆ καὶ σὲ ψηφιακὸ δίσκο, ἀλλὰ τὰ περιεχόμενά του δὲν ταυτίζονταν μὲ τὴν φωνοταινία παρὰ μόνον κατὰ ἕνα μέρος.
1679-01 πρόλογος· πολυέλεος (ἀπόσπασμα)· «Εἰς πολλὰ ἔτη».Download
1679-02 καταβασίαι «Θείῳ καλυφθεὶς» ψαλλόμεναι ὑπὸ τῶν χορῶν βεβαίως καὶ ὄχι ὑπὸ τοῦ ἀρχιερέως.Download
1679-03 «῞Αγιος Κύριος», λοιπὰ ἐξαποστειλάρια, «Κέλευσον», πασαπνοάρια πλ. β΄.Download
1679-04 «Τὸν δεσπότην καὶ ἀρχιερέα», ἦχος βαρύς, Θρασύβουλος Στανίτσας.Download
1679-05 στιχηρὰ τῶν αἴνων.Download
1679-06 Δόξα, «Βασιλεῦ οὐράνιε», Θρ. Στανίτσας (κάποια φωνητικὴ ἀδυναμία στὸ «πάσης [κηλῖδος]» εἶναι κάτι τὸ ἀνθρώπινον καὶ ἄνευ ἰδιαιτέρας σημασίας).Download
1679-07 δοξολογία σύντομος, πλ. β΄ (ἐπιλογὴ στίχων).Download
1679-08 χειροτονία (ὁμολογία πίστεως, ἐκφωνήσεις), «Σήμερον σωτηρία».Download
1679-09 «Εὐλογημένη», εἰρηνικά, κυριελεησάρια.Download
1679-10 ἐφύμνια ἀντιφώνων, «῾Ο μονογενής».Download
1679-11 ἀπολυτίκιον πεντηκοστῆς.Download
ΠΗΓΗ : http://www.symbole.gr/chrtoms/chpb/efchk/611-efchch
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου