Ο Πρόεδρος της ΠΕΘ
προς τον Σχολικό Σύμβουλο Θεολόγων Δ.Φύκα
για το μάθημα των Θρησκευτικών
ΠANEΛΛHNIOΣ ENΩΣIΣ ΘEOΛOΓΩN
Xαλκοκονδύλη 37 - 104 32 AΘHNA
Tηλ. 21052 24 180 FAX 21052 24 420
e-mail.1. panenthe@otenet.gr. 2. enosis@petheol.gr
Ἱστοχῶρος:www.petheol.gr
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Αθήνα 5 Μαρτίου 2012
Αριθμ. πρωτ. 30
Προς
τον κ. Δημήτριο Φύκα
Σχολικό Σύμβουλο ΠΕ01
Κύπρου 85
35100 ΛΑΜΙΑ
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
1. Δ.Ε. του Παραρτήματος ΠΕΘ και όλα
τα μέλη μας του Νομού Τρικάλων
2. Δ.Ε. όλων των Παραρτημάτων της ΠΕΘ
3. Σύνδεσμο Θεολόγων Μακεδονίας-Θράκης
Αξιότιμε κύριε Σύμβουλε
και αγαπητέ συνάδελφε και αδελφέ,
Διάβασα προχθές το με αριθμ. πρωτ. 141/16-2-2012 έγγραφό σας προς τους θεολόγους καθηγητές του Νομού Τρικάλων...
Επειδή το όλο θέμα που θίγετε προήλθε από εκδήλωση του Παρατήματος της Ένωσηή μας στα Τρίκαλα και επειδή αναφέρεται η Ένωσή μας και όσα ο εκεί εκπρόσωπός μας π. Απόστολος Μανώλης είπε, αλλά κυρίως επειδή το θέμα του χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών το θεωρούμε πολύ σημαντικό, παρακαλώ επιτρέψτε μου τα παρακάτω:
Είπε ο π. Απόστολος ότι τα μαθήματα των Θρησκευτικών «τείνουν να λάβουν θρησκειολογικό χαρακτήρα». Εγώ θα έλεγα ότι όχι απλώς τείνουν, αλλά με τα Προγράμματα Σπουδών (Π.Σ.), τα «πιλοτικά», πήραν ήδη θρησκειολογικό χαρακτήρα. Όποιος διαβάσει ( ΦΕΚ -τ.Β´ - αριθ. 2335/17-10-11) ολόκληρη την παράγραφο 4 (σελ. 16-22) των Π.Σ. εύκολα θα διαπιστώσει τι υπερτερεί. Και για συμπλήρωμα ας διαβάσει το προτεινόμενο μάθημα στην γ´ τάξη του Δημοτικού,Θ.Ε.5. Ποιός είναι ο Ιησούς Χριστός; (σελ. 34). Οδηγούνται εκεί οι δάσκαλοι για να διδάξουν πολλά και όμορφα πράγματα για το Χριστό και με πολύ καλές μεθόδους και δραστηριότητες. Όμως σε κανένα σημείο δεν ζητείται να διδαχθεί στα ορθόδοξα παιδιά μας η Θεότητα του Κυρίου, η Ανάστασή του και η αποδοχή τους. Απομένει γι᾽ αυτό στο δάσκαλο, και στην όποια επιστημοσύνη του, η αξιοποίηση των εικόνων του Δωδεκάορτου. Πλήθος παραδειγμάτων θα μπορούσα να αναφέρω. Αλλά η επιστολή μου θα έπαιρνε απαράδεκτη έκταση.
Κι’ αυτό είναι που μας ξενίζει για την έκταση που παίρνει το θρησκειολογικό μέρος μέσα στο ΠΣ Δημοτικού και Γυμνασίου.
Και βέβαια εκείνο που όχι μόνο μας ξενίζει, αλλά και μας στενοχωρεί ιδιαιτέρως, και μας κάνει να είμαστε απολύτως αντίθετοι με τα «πιλοτικά» Π.Σ. είναι το ότι παραλείπουν παντελώς κάθε διδακτική πράξη, (Προσδοκώμενα αποτελέσματα, Βασικά θέματα, Δραστηριότητες κ.ά.) που να προσφέρουν στα παιδιά την πίστη των Ελλήνων, την ορθόδοξη πίστη και αγάπη στο Χριστό και αποδοχή της διδασκαλίας Του και την ηθική της αγάπης Του.
Κύριε Σύμβουλε
Έχετε δίκηο στο ότι μιλούν για το Χριστό τα Π.Σ., αλλά πώς;
Τον παρουσιάζουν κάπως αλλιώς.
Εμείς τον μάθαμε Θεό και Σωτήρα που σταυρώθηκε και αναστήθηκε. Τα είδατε αυτά σε κάποιο μάθημα των Π.Σ. ;
Όσο για τη δημιουργία του ΚΑΙΡΟΥ και για το αν εισηγούνται τα μέλη του ΚΑΙΡΟΥ όλες αυτές τις αλλαγές στο Υπουργείο... Φοβάμαι μήπως το Υπουργείο εισηγείται στους ανθρώπους του ΚΑΙΡΟΥ αυτές τις μεταβολές. Και αυτό είναι πολύ χειρότερο.
Κύριε Φύκα, δεν αρνείται κανείς ότι το ΜτΘ μπορεί να έχει ως επίκεντρο την Ορθόδοξη παράδοση, που μπορεί να είναι π.χ. εικόνες, κεριά, κουλούρες, τραγούδια, γιορτές και πανηγύρια και ό,τι άλλο.
Εμείς όμως ζητάμε να έχει επίκεντρο την Ορθόδοξη πίστη και το Χριστό, όπως η ορθόδοξη θεολογία, οι πατέρες, μας τον γνώρισαν και όλα τα άλλα να είναι γύρω ἀπ᾽ Εκείνον κι᾽από την ορθόδοξη πίστη.
Δεν τα πετάμε. Τα θέλουμε. Αλλ᾽ όχι αυτά μόνο να είναι «το επίκεντρο». Αυτά όλα, που και καλά είναι και προσφέρουν σημαντικά πράγματα δεν μπορεί να είναι το «επίκεντρο». Αυτά θα είναι περί το κέντρο. Το κέντρο της θρησκευτικής διδασκαλίας, το «επίκεντρο» του ΜτΘ δεν μπορεί παρά να είναι η πίστη στο Χριστό, η πίστη των Ελλήνων, των πατέρων μας, πού οφείλουμε, οφείλει το κάθε σχολείο να την προσφέρει στα παιδιά τους, σύμφωνα άλλωστε και με όλες τις ευρωπαϊκές διακηρύξεις, τις οποίες γνωρίζουμε ότι τις γνωρίζετε.
Κύριε Σύμβουλε,
Εμείς ξέρουμε καλά ότι αυτό το στόχο τον έχετε ζήσει στην εκπαιδευτική σας πορεία. Και είναι σαφές ότι αυτόν αρνούνται τα Π.Σ. που συνηθίσαμε να τα λέμε «πιλοτικά». Παραξενευόμαστε λοιπόν, για το ότι προσπαθείτε να εμποδίσετε την όποια κριτική εκφράζουν μέλη τῆς Ενώσεώς μας γι᾽ αυτά. Κριτική που προσπαθεί να κάνει περισσότερο αντιληπτή την αρνητική, απέναντι στην ορθόδοξη πίστη, σημερινή πολιτική του Υπουργείου Παιδείας.
Δεν θέλω να μακρύνω την συναδελφική αυτή επιστολή μου. Παρακαλώ βρείτε λίγο χρόνο για να δείτε συγκεκριμένα στοιχεία κριτικής στο Διαδίκτυο και στην ιστοσελίδα της ΠΕΘ.
Μια τελευταία φράση μόνο:
Εμείς δεν θέλουμε το μάθημά μας να περιλαμβάνει τις θρησκευτικές ιδέες όλων των λαών και την ορθόδοξη πολιτιστική και ιστορική παράδοση μόνον. Θέλουμε επίσης να περιλαμβάνει και την ορθόδοξη πίστη και την αγάπη και τη διδασκαλία του Χριστού μας. Και να την προσφέρουμε στα παιδιά μας σαν ζωή και όχι μόνο σαν γνώση.
Κύριε Σύμβουλε,
Για συντομία δεν εκτείνομαι σήμερα στο δεύτερο μέρος της επιστολής σας.
Ίσως σε κάποια άλλη περίπτωση. Όμως πρέπει τούτο να αναφέρω. Ότι δεν πρέπει οι σημερινοί επικεφαλής του κλάδου ΠΕ01 ( των θεολόγων) να ξεχνούν και να παραβλέπουν αυτό που αναφέρει ο Οδηγός του εκπαιδευτικού ( και το περιλαμβάνουν τα πιλοτικά προγράμματα Σπουδών), στις σελ. 267 και 268, για τις προϋποθέσεις και την προσωπικότητα του διδάσκοντος: « Στο πλαίσιο του νέου ΜτΘ πρέπει, εξάλλου, να διευκρινιστεί ότι οι δάσκαλοι του Δημοτικού Σχολείου στα σχολεία της σύγχρονης πολυπολιτισμικής κοινωνίας είναι σημαντικό κατά την εκπαιδευτική διαδικασία να αποστασιοποιούνται κατά το δυνατό από τη θρησκεία στην οποία ενδεχομένως ανήκουν είτε πατροπαράδοτα είτε από επιλογή». « Με τιμιότητα λοιπόν και υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία που τους έχει εμπιστευθεί αυτό το ρόλο, οι δάσκαλοι θα διδάξουν ό,τι τους ανατίθεται από την Πολιτεία. Υπό αυτή την έννοια δεν υφίσταται καμιά ιδιαίτερη, θρησκευτικού χαρακτήρα προϋπόθεση για να διδάξει ένας δάσκαλος το ΜτΘ. Μάλλον ως απευκταίες θα πρέπει να θεωρούνται τέτοιες προδιαθέσεις. Ένας άθρησκος ή αγνωστικιστής ή αδιάφορος μπορεί να διδάξει με επιτυχία το ΜτΘ, όπως και ένας θρησκευόμενος. Αντίθετα ένας ζηλωτής θρησκευόμενος έχει μάλλον εξασφαλισμένη την αποτυχία, όπως έχει αποδείξει το εγγύς παρελθόν του μαθήματος».
Και βέβαια αναφέρεται τούτο στον διδάσκοντα το ΜτΘ στα Δημοτικά Σχολεία. Όμως άν τελικά επικρατήσει ένα τέτοιου περιεχομένου μάθημα, οι προϋποθέσεις αυτές σύντομα θα εκταθούν σ᾽ όλη την έκτασή του. Πρέπει να σημειώσουμε ότι ακριβώς αυτά τα στοιχεία συνιστούσε η « περίφημη» εκείνη Οδηγία (Recomandation) υπ᾽ αριθμ. 1720/2005 του Συμβουλίου της Ευρώπης προς τις Κυβερνήσεις ( στις τελευταίες παραγράφους της ) για την ειδικότητα και ειδίκευση εκείνων που θα διδάσκουν το μάθημα που εισηγείται. Και η σημερινή Κυβέρνηση φαίνεται ότι θέλει να βαδίσει προς υλοποίηση της οδηγίας. Αλλά οι Έλληνες θεολόγοι θα την ακολουθήσουμε;
Με εξαιρετική εκτίμηση
και συναδελφική αγάπη
ΗΛΙΑΣ ΧΡ. ΦΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ
Πρόεδρος της ΠΕΘ
προς τον Σχολικό Σύμβουλο Θεολόγων Δ.Φύκα
για το μάθημα των Θρησκευτικών
ΠANEΛΛHNIOΣ ENΩΣIΣ ΘEOΛOΓΩN
Xαλκοκονδύλη 37 - 104 32 AΘHNA
Tηλ. 21052 24 180 FAX 21052 24 420
e-mail.1. panenthe@otenet.gr. 2. enosis@petheol.gr
Ἱστοχῶρος:www.petheol.gr
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Αθήνα 5 Μαρτίου 2012
Αριθμ. πρωτ. 30
Προς
τον κ. Δημήτριο Φύκα
Σχολικό Σύμβουλο ΠΕ01
Κύπρου 85
35100 ΛΑΜΙΑ
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
1. Δ.Ε. του Παραρτήματος ΠΕΘ και όλα
τα μέλη μας του Νομού Τρικάλων
2. Δ.Ε. όλων των Παραρτημάτων της ΠΕΘ
3. Σύνδεσμο Θεολόγων Μακεδονίας-Θράκης
Αξιότιμε κύριε Σύμβουλε
και αγαπητέ συνάδελφε και αδελφέ,
Διάβασα προχθές το με αριθμ. πρωτ. 141/16-2-2012 έγγραφό σας προς τους θεολόγους καθηγητές του Νομού Τρικάλων...
Επειδή το όλο θέμα που θίγετε προήλθε από εκδήλωση του Παρατήματος της Ένωσηή μας στα Τρίκαλα και επειδή αναφέρεται η Ένωσή μας και όσα ο εκεί εκπρόσωπός μας π. Απόστολος Μανώλης είπε, αλλά κυρίως επειδή το θέμα του χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών το θεωρούμε πολύ σημαντικό, παρακαλώ επιτρέψτε μου τα παρακάτω:
Είπε ο π. Απόστολος ότι τα μαθήματα των Θρησκευτικών «τείνουν να λάβουν θρησκειολογικό χαρακτήρα». Εγώ θα έλεγα ότι όχι απλώς τείνουν, αλλά με τα Προγράμματα Σπουδών (Π.Σ.), τα «πιλοτικά», πήραν ήδη θρησκειολογικό χαρακτήρα. Όποιος διαβάσει ( ΦΕΚ -τ.Β´ - αριθ. 2335/17-10-11) ολόκληρη την παράγραφο 4 (σελ. 16-22) των Π.Σ. εύκολα θα διαπιστώσει τι υπερτερεί. Και για συμπλήρωμα ας διαβάσει το προτεινόμενο μάθημα στην γ´ τάξη του Δημοτικού,Θ.Ε.5. Ποιός είναι ο Ιησούς Χριστός; (σελ. 34). Οδηγούνται εκεί οι δάσκαλοι για να διδάξουν πολλά και όμορφα πράγματα για το Χριστό και με πολύ καλές μεθόδους και δραστηριότητες. Όμως σε κανένα σημείο δεν ζητείται να διδαχθεί στα ορθόδοξα παιδιά μας η Θεότητα του Κυρίου, η Ανάστασή του και η αποδοχή τους. Απομένει γι᾽ αυτό στο δάσκαλο, και στην όποια επιστημοσύνη του, η αξιοποίηση των εικόνων του Δωδεκάορτου. Πλήθος παραδειγμάτων θα μπορούσα να αναφέρω. Αλλά η επιστολή μου θα έπαιρνε απαράδεκτη έκταση.
Κι’ αυτό είναι που μας ξενίζει για την έκταση που παίρνει το θρησκειολογικό μέρος μέσα στο ΠΣ Δημοτικού και Γυμνασίου.
Και βέβαια εκείνο που όχι μόνο μας ξενίζει, αλλά και μας στενοχωρεί ιδιαιτέρως, και μας κάνει να είμαστε απολύτως αντίθετοι με τα «πιλοτικά» Π.Σ. είναι το ότι παραλείπουν παντελώς κάθε διδακτική πράξη, (Προσδοκώμενα αποτελέσματα, Βασικά θέματα, Δραστηριότητες κ.ά.) που να προσφέρουν στα παιδιά την πίστη των Ελλήνων, την ορθόδοξη πίστη και αγάπη στο Χριστό και αποδοχή της διδασκαλίας Του και την ηθική της αγάπης Του.
Κύριε Σύμβουλε
Έχετε δίκηο στο ότι μιλούν για το Χριστό τα Π.Σ., αλλά πώς;
Τον παρουσιάζουν κάπως αλλιώς.
Εμείς τον μάθαμε Θεό και Σωτήρα που σταυρώθηκε και αναστήθηκε. Τα είδατε αυτά σε κάποιο μάθημα των Π.Σ. ;
Όσο για τη δημιουργία του ΚΑΙΡΟΥ και για το αν εισηγούνται τα μέλη του ΚΑΙΡΟΥ όλες αυτές τις αλλαγές στο Υπουργείο... Φοβάμαι μήπως το Υπουργείο εισηγείται στους ανθρώπους του ΚΑΙΡΟΥ αυτές τις μεταβολές. Και αυτό είναι πολύ χειρότερο.
Κύριε Φύκα, δεν αρνείται κανείς ότι το ΜτΘ μπορεί να έχει ως επίκεντρο την Ορθόδοξη παράδοση, που μπορεί να είναι π.χ. εικόνες, κεριά, κουλούρες, τραγούδια, γιορτές και πανηγύρια και ό,τι άλλο.
Εμείς όμως ζητάμε να έχει επίκεντρο την Ορθόδοξη πίστη και το Χριστό, όπως η ορθόδοξη θεολογία, οι πατέρες, μας τον γνώρισαν και όλα τα άλλα να είναι γύρω ἀπ᾽ Εκείνον κι᾽από την ορθόδοξη πίστη.
Δεν τα πετάμε. Τα θέλουμε. Αλλ᾽ όχι αυτά μόνο να είναι «το επίκεντρο». Αυτά όλα, που και καλά είναι και προσφέρουν σημαντικά πράγματα δεν μπορεί να είναι το «επίκεντρο». Αυτά θα είναι περί το κέντρο. Το κέντρο της θρησκευτικής διδασκαλίας, το «επίκεντρο» του ΜτΘ δεν μπορεί παρά να είναι η πίστη στο Χριστό, η πίστη των Ελλήνων, των πατέρων μας, πού οφείλουμε, οφείλει το κάθε σχολείο να την προσφέρει στα παιδιά τους, σύμφωνα άλλωστε και με όλες τις ευρωπαϊκές διακηρύξεις, τις οποίες γνωρίζουμε ότι τις γνωρίζετε.
Κύριε Σύμβουλε,
Εμείς ξέρουμε καλά ότι αυτό το στόχο τον έχετε ζήσει στην εκπαιδευτική σας πορεία. Και είναι σαφές ότι αυτόν αρνούνται τα Π.Σ. που συνηθίσαμε να τα λέμε «πιλοτικά». Παραξενευόμαστε λοιπόν, για το ότι προσπαθείτε να εμποδίσετε την όποια κριτική εκφράζουν μέλη τῆς Ενώσεώς μας γι᾽ αυτά. Κριτική που προσπαθεί να κάνει περισσότερο αντιληπτή την αρνητική, απέναντι στην ορθόδοξη πίστη, σημερινή πολιτική του Υπουργείου Παιδείας.
Δεν θέλω να μακρύνω την συναδελφική αυτή επιστολή μου. Παρακαλώ βρείτε λίγο χρόνο για να δείτε συγκεκριμένα στοιχεία κριτικής στο Διαδίκτυο και στην ιστοσελίδα της ΠΕΘ.
Μια τελευταία φράση μόνο:
Εμείς δεν θέλουμε το μάθημά μας να περιλαμβάνει τις θρησκευτικές ιδέες όλων των λαών και την ορθόδοξη πολιτιστική και ιστορική παράδοση μόνον. Θέλουμε επίσης να περιλαμβάνει και την ορθόδοξη πίστη και την αγάπη και τη διδασκαλία του Χριστού μας. Και να την προσφέρουμε στα παιδιά μας σαν ζωή και όχι μόνο σαν γνώση.
Κύριε Σύμβουλε,
Για συντομία δεν εκτείνομαι σήμερα στο δεύτερο μέρος της επιστολής σας.
Ίσως σε κάποια άλλη περίπτωση. Όμως πρέπει τούτο να αναφέρω. Ότι δεν πρέπει οι σημερινοί επικεφαλής του κλάδου ΠΕ01 ( των θεολόγων) να ξεχνούν και να παραβλέπουν αυτό που αναφέρει ο Οδηγός του εκπαιδευτικού ( και το περιλαμβάνουν τα πιλοτικά προγράμματα Σπουδών), στις σελ. 267 και 268, για τις προϋποθέσεις και την προσωπικότητα του διδάσκοντος: « Στο πλαίσιο του νέου ΜτΘ πρέπει, εξάλλου, να διευκρινιστεί ότι οι δάσκαλοι του Δημοτικού Σχολείου στα σχολεία της σύγχρονης πολυπολιτισμικής κοινωνίας είναι σημαντικό κατά την εκπαιδευτική διαδικασία να αποστασιοποιούνται κατά το δυνατό από τη θρησκεία στην οποία ενδεχομένως ανήκουν είτε πατροπαράδοτα είτε από επιλογή». « Με τιμιότητα λοιπόν και υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία που τους έχει εμπιστευθεί αυτό το ρόλο, οι δάσκαλοι θα διδάξουν ό,τι τους ανατίθεται από την Πολιτεία. Υπό αυτή την έννοια δεν υφίσταται καμιά ιδιαίτερη, θρησκευτικού χαρακτήρα προϋπόθεση για να διδάξει ένας δάσκαλος το ΜτΘ. Μάλλον ως απευκταίες θα πρέπει να θεωρούνται τέτοιες προδιαθέσεις. Ένας άθρησκος ή αγνωστικιστής ή αδιάφορος μπορεί να διδάξει με επιτυχία το ΜτΘ, όπως και ένας θρησκευόμενος. Αντίθετα ένας ζηλωτής θρησκευόμενος έχει μάλλον εξασφαλισμένη την αποτυχία, όπως έχει αποδείξει το εγγύς παρελθόν του μαθήματος».
Και βέβαια αναφέρεται τούτο στον διδάσκοντα το ΜτΘ στα Δημοτικά Σχολεία. Όμως άν τελικά επικρατήσει ένα τέτοιου περιεχομένου μάθημα, οι προϋποθέσεις αυτές σύντομα θα εκταθούν σ᾽ όλη την έκτασή του. Πρέπει να σημειώσουμε ότι ακριβώς αυτά τα στοιχεία συνιστούσε η « περίφημη» εκείνη Οδηγία (Recomandation) υπ᾽ αριθμ. 1720/2005 του Συμβουλίου της Ευρώπης προς τις Κυβερνήσεις ( στις τελευταίες παραγράφους της ) για την ειδικότητα και ειδίκευση εκείνων που θα διδάσκουν το μάθημα που εισηγείται. Και η σημερινή Κυβέρνηση φαίνεται ότι θέλει να βαδίσει προς υλοποίηση της οδηγίας. Αλλά οι Έλληνες θεολόγοι θα την ακολουθήσουμε;
Με εξαιρετική εκτίμηση
και συναδελφική αγάπη
ΗΛΙΑΣ ΧΡ. ΦΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ
Πρόεδρος της ΠΕΘ
http://www.zoiforos.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου