ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΠΟΛΑΥΣΕΩΣ ΤΗΝ ΜΕΛΛΟΝΤΩΝ ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΞΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΟΝΤΩΝ
1. Είναι υπερβολικός ο καύσων και ανυπόφορος η ξηρασία- όμως δεν εξασθένησε την προθυμίαν σας και ούτε μάρανε την επιθυμιών της ακροάσεως. Έτσι είναι ο ακροατής ο θερμός και ενθουσιώδης ενδυναμούται δια της επιθυμίας της ακροάσεως και δύναται να υποφέρει τα πάντα με ευκολία διά να ικανοποίηση τηνεπιθυμία αιών την καλήν και πνευματικήν. 338 Και ούτε το ψύχος, ούτε ή ξηρασία, ούτε τα πολλά ζητήματα, ούτε το πλήθος των φροντίδων, ούτε τίποτε άλλο τέτοιον ημπορεί να τον καταβολή- όπως τον αδρανή και ράθυμον, ούτε oι ευχάριστοι καιροί, ούτε ή απραξία και ή ασφάλεια, ούτε ή ανάπαυσις και ή άνεσις δύνανται να διεγείρουν, αλλά παραμένει κοιμώμενος ύπνον άξιον πολλής κατηγορίας.
Σεις όμως δεν είσθε τέτοιοι, αλλά είσθε καλύτεροι από αυτούς πού κατοικούν εις την πάλιν, διότι σεις είσθε το εκλεκτόν μέρος της πόλεως, και με προθυμίαν και σωφροσύνης παρακολουθείτε πάντοτε τα λεγόμενα.
Αυτό εδώ το θέατρον εις εμέ είναι σεμνότερον από τας βασιλικάς αυλάς. Διότι εκεί τά διδόμενα, όποια και αν είναι, εξαφανίζονταν μαζί με την παρούσαν ζωήν, καί είναι γεμάτα από θόρυβον καί ταραχήν. 'Εδώ όμως δεν συμβαίνει τίποτε τέτοιον εδώ υπάρχει κάθε ασφάλεια και τιμή, απαλλαγμένη από ταραχή, εξουσία πού δεν έχουν τέλος και πού δεν διακόπτονται ούτε από αυτόν τον θάνατον, μάλλον δε πού γίνονται τότε περισσότερον ασφαλείς. Διότι μη μου αναφέρης αυτόν πού κάθηται επάνω εις την άμαξαν, και είναι επηρμένος, και έχει πολλούς σωματοφύλακας, ούτε την ζώνην και την φωνήν Τσι κήρυκος. Να μη χαρακτηρίσης από αυτόν τον άρχοντα, αλλ.' από την ψυχικήν του κατάστασιν εάν κυριεύη τα πάθη του, εάν νικά την αμαρτία δηλαδή αν εξουσιάζει τον πόθον των χρημάτων, αν υπέταξε τον αχόρταστο έρωτα των σωμάτων, αν δεν λυώνη από φθόνον, αν δεν παρασύρεται εις το φσβερόν πάθος της ματαιοδοξίας, αν δεν φοβήται και τρέμη την πτωχείαν και την επί το χειρότερον μεταβολήν, αν δεν αποθνήοκη από τον φόβον τούτον. Τέτοιον να μου δείξης τον άρχοντα, διότι αυτό σημαίνει εξουσία. Εάν μεν αρχή των ανθρώπων, είναι δε δούλος των παθών, αυτού του είδους τον άρχοντα θα τον ονομάσω δουλικώτερον απόόλους τους ανθρώπους· καθώς και δι' εκείνον που έχει κατακεκλεισμένον εις το βάθος τον πυρετόν, αν και τίποτε τέτοιον δεν φανερώνη ή εξωτερική εμφάνισης του σώματος του, θα ηδύναντο μετά βεβαιότητος οι ιατροί να ειπούν ότι έχει υψηλόν πυρετόν, και αv ακόμη το αγνοούν αυτό οι αδαείς.
"Έτσι λοιπόν και εγώ, αυτόν πού έχει υποδουλωμένη την ψυχήν του, και αιχμάλωτων εις τα πάθη, και άν ακόμη δεν φανερώνη κάτι τέτοιον ή εξωτερική του όψις, άλλα το αντίθετο, δύναμαι να ισχυρισθώ ότι είναι δουλικώτερος δούλων, αυτός πού έχει εις το βάθος της ψυχής τον πυρετόν των κακών, και έχει ιδρυμένη εις αυτήν την ψυχήν του την τυραννικήν εξουσία των παθών θα ονόμαζα δε άρχοντα και ελεύθερον και των βασιλέων βασιλικώτερον, και ανακόμη είναι ενδεδυμένος με κουρέλια, και αν κατοικεί εις φυλακήν, και αν είναι δεμένος με αλυσίδα, αυτόν πού απέβαλε την τυραννίαν των παθών, και δεν είναι κυριευμένος από πονηράς επιθυμίας, και ούτε φοβάται και τρέμει από παράλογον φόβον πτώχειας και ατιμίας, πού θεωρούνται ότι είναι λυπηρά εις την παρούσαν ζωή.
2. Τα αξιώματα αυτά δεν αγοράζονται με χρήματα, ούτε έχουν κανένα πού τα φθονεί* αυτή ή δύναμις δεν επηρεάζεται από γλώσσαν κατηγόρου, ούτε από μάτια φθονερών ανθρώπων, ούτε από επινοήματα κακόβουλων, άλλα μένει συνεχώς ακυρίευτος, ωσάν να κατοικεί εις κάποιον απάτητον τόπον της φιλοσοφίας, και όχι μόνον εις τας αλλάς δυσχερείς περιστάσεις, αλλά ούτε και ειςαυτόν τον θάνατον υποχωρεί.
http://paterikiorthodoxia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου